1.02.2012

Min Fotofamilie: Objektiver.

Mange har her på det sidste spurgt mig, hvornår jeg viste mere af min fotofamilie. Det tænkte jeg derfor, at jeg ville gøre. Her er så alle mine objektiver i et indlæg. Det er en samling, som allerede begyndte at slå rødder for 25 år siden - hvis altså ikke længere tilbage. Nogle af objektiverne har mine forældre nemlig købt i Amerika, da de boede derovre. Nogle af dem er min farfars, som jeg så har overtaget. Jeg har kun Canon objektiver, da jeg er en lille smule imod "kopi" linser. Jeg vil hellere have kvalitet frem for kvantitet. Dog vil jeg gerne indrømme, at jeg er lidt dobbeltmoralsk på dette punkt, da jeg går og drømmer om et 18-270mm objektiv fra Tamaron. :-)


Dette er et af de gamle objektiver. Det er et mine forældre har købt i Amerika. Det er et Canon EF 35-80mm 1:4-5.6 zoom objektiv. Jeg bruger det sjældent, da det er meget langsomt til at fokusere, men det virker dog stadig fint. Det er udgået, men kan stadig fåes på Amazon.com. Her koster det lidt under 400 kroner. 
Alt i alt er det er ok objektiv - hvis altså man kan leve med, at det er så langsomt, som det er.


Dette er også et af de gamle objektiver fra Amerika. Det er et Canon EF 35-105mm 1:4.5-5.6 zoom objektiv. Pga. af alderen og manglende teknologi er det også meget langsomt. Det koster ca. 300 kroner idag. Det er også udgået fra marked og man kan kun købe brugte. I dag kan man købe en bedre og nyere version af det. 


Dette objektiv er et af de nyere. Det er et Canon EF-S Ultrasonic 10-22mm 1:3.5-4.5 objektiv. Jeg bruger det når jeg filmer og tager billeder af landskaber. Dette er nemlig en videvinkel, hvilket vil sige, at det kan tage meget brede billeder. Det er et super godt objektiv, og jeg bliver overrasket hver gang jeg bruger det. Jeg har dog ikke brugt det så meget endnu, men jeg er sikker på, at det snart kommer. 
Prisen på objektivet er mellem 5000-7000 kroner, alt efter hvor du køber det. Jeg gav i sin tid omkring 5500 kroner for det, så det var altså lige før, at det kostede mere end mit kamera.


 Dette objektiv er helt sikkert et af mine yndlings. Det er et Canon EF 100mm 1:2.8 Ultrasonic objektiv. Jeg bruger det ofte til at skyde close-ups og makro billeder med. Billederne bliver utroligt skarpe, og objektivet arbejder rigtig hurtigt. Det er snart 1 år gammelt, og kostede dengang lidt under 4000 kroner. Jeg mener helt sikkert at det var pengene værd.

Dette objektiv har jeg 3 af, eftersom at det er standard objektive, som næsten altid følger med et nyt kamera. Det er et Canon EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 zoom objektiv. Det er det objektiv jeg er aller gladest for og bruger mest. 
Køber man det uden kamera koster det ca. 1000 kroner. Jeg kan varmt anbefale dette. 


Dette er mit nyeste objektiv. Det er et Canon EF 50mm 1:1.8 objektiv. Jeg bruger det mest til portrætter. Det giver en utrolig flot baggrund, og billederne bliver rigtig skarpe. Jeg kan virkelig anbefale dette objektiv. Det er billigt og nemt at bruge. Jeg gav lidt over 700 kroner for det. Det er det billigste objektiv i Canons 50mm serie, og det arbejder derfor lidt langsomt, men jeg synes dog ikke, at det er noget stort problem.


Dette objektiv er også et af de ældre. Det er et Canon EF 70-210mm 1 : 4 zoom objektiv. Jeg bruger det sjældent, da jeg har fået lånt mig til et 100-400mm. 
Det arbejder lidt langsomt, da det også mangler en del af den nyere teknologi. Jeg har ikke kunnet finde en pris på objektivet, da det er udgået. 



Dette er det største objektiv jeg har. Faktisk er det slet ikke mit, men jeg har lånt det på ubestemt tid. Det er et Canon EF 100-400mm 1: 4.5-5.6 L IS Ultrasonic objektiv. 
Det er et fantastisk godt objektiv, som er super hurtigt og virkelig skarpt! Jeg elsker at arbejde med det. Det er dog også et dyrt objektiv. Det har kostet omkring 13.000 kroner, da personen jeg har lånt det af købte det for ca. et år siden. 
Jeg bruger det til at fange motiver, som jeg ikke kan komme hen til. Jeg har bla. taget skarpe billeder af månen med det, og brugt det på et fotojob, hvor jeg skulle lave en fotodagbog af en jagt.

Alle billederne er taget med et Canon EOS 550D + Canon EF 50mm objektiv. Dog er billedet af min 50mm taget med et Canon EF 18-55mm objektiv.


Jeg håber ikke at dette indlæg har været dødkedeligt. Jeg vil meget gerne høre jeres mening om sådanne indlæg. Er det hot eller not? :-)
Julie.

23 kommentarer:

  1. Meget flotte billeder.

    Kresten Sommer Photoblog:
    http://krestensommerfotoblog.blogspot.com/

    SvarSlet
  2. Hej Julie, jeg synes din blog er helt fantastisk!
    Jeg synes det er en god idé, at du kommer med dine erfaringer omkring fotografering. Jeg elsker også at tage billeder, og jeg får virkelig meget inspiration fra dig :-)
    Jeg tænkte på, om du kunne have lyst til at lave et indlæg om de forskellige billedredigeringsprogrammer, som du bruger?

    /Benedikte
    benediktegroth.blogspot.com

    SvarSlet
  3. HOT, haha (-: Flere indlæg om dit kamera og dets funktioner vil blive modtaget med kyshånd fra min siden af (-:

    Jeg har kun to objektiver selv, et standard og et Canon zoom lens EF 75-300mm 1:4-5.6 III - der synes jeg ikke at standard objektivet er særlig godt, men til gengæld er det store super (-:

    SvarSlet
  4. Jeg er helt vild med din blog, og har efterhånden fulgt den i en del tid. Indlæg med din "fotofamilie" som dette, er også vildt fedt. Og interessant. Jeg har selv et Nikon D3100, med standard objektivet 18-55mm og med et AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G.

    Jeg har i noget tid overvejet at købe et 50mm til mit kamera, og derfor er det dejligt, at du skriver du ville anbefale det. Jeg må skaffe mig et. Problemet er bare, at det koster over 1000 kr, og de penge har jeg ikke lige pt :-)

    Men igen, super fed blog og fantastiske billeder!

    // Rikke

    SvarSlet
  5. Interessant indlæg; det er altid sjovt at se, hvad andre folk har til rådighed af udstyr. Det sidste objektiv må da være fedt at arbejde med! :)

    Har også 50mm f/1.8; det et godt objektiv og specielt til prisen! jeg får desværre ikke brugt mit nok, fordi brændevidden er lidt for stor i forhold til hvilke billeder jeg tager. 28mm eller 30mm prime vil passe mig bedre.

    SvarSlet
  6. Kære Julie
    Jeg har lige opdaget din blog og jeg forelsket! Jeg er lige begyndt at fotografere, og jeg håber at din blog måske kunne hjælpe mig lidt på vej, så dette indlæg er perfekt! :-) Jeg har endnu ingen ambitiøse tanker omkring min fotografering, det er blot noget jeg er begyndt at elske! Jeg har også et Canon550d og kun to objektiver - men jeg ville elske et indlæg om billedredigering, selv bruger jeg Aperture og til de hurtige redigeringer Toycamera Analogcolor :-) er det noget du evt. kunne tage op?
    Kærlig Hilsen Anna
    16årig pige fra Silkeborg!

    SvarSlet
  7. Åh bliver altid så trist, når min mor og far tager deres objektiver frem. Min mor har været fotograf, da hun boede i Californien og min far skød også lidt som fritidsfotograf, da han kom hjem fra Canada. Men nøj altså. Selvom min mor har solgt det meste af hendes gamle, har hun en kasse med en masse lækkert. Desværre til et gammel analog Nikon så de passer ikke til mit Canon. Men hun har virkelig bare.. åh fiskeøje, vidvinkler, en masse telezoom, 4 macro og filre og åh åh åh. Heldigvis har jeg fået lov at få både stativ og forskellige småting, men ej jeg skulle have købt det Nikon, min far snakker om at købe, selvom det koster 13k, men det kan til gengæld gøre med de gamle, selvom det sevlfølgelig så er uden autofokus, men det kan jo være ligemget alligevel.

    Kunne alligevel virkelig godt 100-400, den ser lækker ud.

    SvarSlet
  8. Hej Julie:-)
    jeg synes du har en helt vildt fed blog! og jeg tvivler ikke på du bliver en stor fotograf, hvis du går den vej!:-)

    jeg tænkte på om du ikke kunne vise de redigerings programmer, hvilke der er dine ynglings osv :-)

    SvarSlet
  9. Gode objektiver ;) Men nogle af dem er godt nok meget ens! Hvad med at sælge dem & investere i nogle nye glas. Eller.. Lad mig give dig et forslag. sælg et par glas & køb dig en Canon 430EX ii flash ;)

    /Mathias

    SvarSlet
  10. Hej Mathias - du har ret i, at de er meget lig hinanden. Det er sjovt, at du siger, at jeg skal købe en Canon 430EX ii flash - fik nemlig lige præcis det i julegave :-)

    SvarSlet
  11. Benedikte: Er utroligt glad for, at jeg kan inspirerer dig! :-)
    Jeg vil meget gerne lave et indlæg om de programmer, jeg bruger.

    Nanna: Vil gerne lave flere indlæg som disse. Vil helt sikker huske på dit forslag om et indlæg. Er glad for at du kan lide det. :-)

    Rikke: Takker for de søde ord! Håber du får skrapet de 1000 kroner sammen! Jeg er MEGET glad for mit 50mm objektiv i hvert fald :-)

    Michelle: Er glad for, at du finde indlægget interessant. Har også selv gået og overvejet at investere i mindre brændevidder.

    Anna: Er glad for at du kan lide min blog! Det er super dejligt! Jeg vil gerne lave et indlæg om de billede redigerings programmer jeg bruger på et tidspunkt :-)

    Laura: Det lyder bestemt ikke sjovt - nærmest som ren totur, hehe :-) Men det er rart, at du har fået lov til at låne stativ og småting! :-)

    Stine: Jeg takker mange mange gange! Vil gerne lave et indlæg om fotoprogrammer! :-)

    Tak for alle kommentarerne! Det er fedt at I vil kommentere på min blog!

    xxxx,
    Julie.

    SvarSlet
  12. Awesome, jammen tillykke med den så! :)

    SvarSlet
  13. Jeg synes det er et rigtigt godt indlæg. Jeg har ikke den største viden om objekter, så det er godt du fortæller lidt om de forskellige - og hvor har du dog mange! :-) Rigtig god blog!

    SvarSlet
  14. Misunder din fotofamilie ! (-;

    afullfashionheart.blogspot.cp,

    SvarSlet
  15. Ja, det er tortur! Det er træls at finde gamle fotoblade og se hun er udgivet i dem :(

    SvarSlet
  16. Imponerende samling, du har dig dér!
    Din blog er rigtig god, skal helt sikkert til at være fast læser, kan jeg se på det hele :-)

    Du kan jo kigge forbi min, hvis du lyster!
    Scent of Fashion

    SvarSlet
  17. Hvis jeg skal være helt ærlig så er det ret kedeligt at læse MEN! Det er jo fint at du laver dette da, der er nogle eller mange der gerne vil blive mere omhyggelig med sit kamera, eller noget i den stil. Men jeg har fulgt din blog i lang tid, og jeg er vild med den, især dine fuldente, gode og fantastiske billeder! :-)

    //Annehalvorsen.blogspot.com

    SvarSlet
  18. Synes dette indlæg var ekstremt interessant, især hvis man interesserer sig for at fotografere som jeg ;-)

    Kys fra Johanne

    SvarSlet
  19. Du er ufattelig talentfuld! Jeg er ved at sparer sammen til et kamera, så jeg kunne godt bruge en masse hjælp når jeg engang køber det. Det er din blog perfekt til!:D

    SvarSlet
  20. haha. Det er hot, hot, hot !
    Det er lige præcis sådan noget, der også er fedt. Det er altid fedt med lidt tips og tricks ! :)

    SvarSlet
  21. Hej Julie,

    Fint indlæg. HVOR har du fundet dit 50mm? Det koster da 2.800,- fra nyt af. HJÆLP! LINK!

    /Maja

    SvarSlet
  22. Er glad for at I kan bruge dette indlæg! :P

    Maja: Jeg har fundet det på: http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/tilbehor-spejlrefleks-systemkamera/EF50MM18/canon-ef-50mm-objektiv?scid=9084

    xxxx,
    Julie.

    SvarSlet
  23. Tusind tak, nu ved jeg hvad jeg skal kigge efter :b Jeg ville blive rigtig glad hvis der kom nogle tutorials omkring at tage billeder og programmer osv. :-)

    - Majbritt

    SvarSlet